Thursday, June 8, 2023

 Give each other space


Marriage is a top sport. Perlu stamina, daya tahan dan kesabaran dalam menjalaninya. Kadang bosan dan jenuh itu ada. Tapi itu pun sesuatu yang harus dilampaui. Salah satu juris menghadapinya adalah dengan memberi ruang satu sama lain. Give each other space.


Suami saya senangnya naik gunung. Saya senangnya mendaki gunung pengetahuan di perpustakaan. Dia tahu saya ogah diajak hiking apalagi mendaki gunung dengan kondisi lutut saya yang mulai terasa reyot dampak dari jatuh saat kecil dulu. So, we give each other’s space. Saya lepas dia pergi 2 minggu dalam upayanya mendaki Gunung Mont Blanc. Hari ini dia videocall ingin berbagi pemandangan spektakuler yang terbentang indah di hadapannya. Walaupun koneksi internetnya kurang bagus tapi saya menghargai niat dan usahanya untuk berbagi itu dengan saya. That’s sweet💝


Itulah suami saya, betah seharian jalan dan mendaki bersimbah keringat sementara saya lebih suka menggeluti tumpukan naskah-naskah dan menulis. Kita menghargai ruang kesukaannya masing-masing. And yes, kadang mesti berkorban untuk satu sama lain. It’s part of the game. But one thing for sure, saya tidak pernah menghalangi passionnya akan sesuatu. Selalu mensupportnya sebisa mungkin sambil meyakinkannya, “Don’t worry, i’ll take care of the kids. We’ll be fine insya Allah. This is who you are. Enjoy” agar dia pergi dengan lapang hatinya.


It reminds me to a good quote, “The greates gift you can give someone is the space to be his or herself without the threat of you leaving.”




No comments:

Post a Comment